Informacje
Program
Program jest skrojony na potrzeby osób, jak i tych, którzy z aktorstwem lub warsztatami mieli już trochę do czynienia.
WSAD składa się z 8 weekendowych zjazdów (dokładny terminarz oraz lokalizacja poniżej) oraz z pokazu końcowego na scenie.
Każdy zjazd obejmuje 4 bloki zajęć wg następującego schematu godzinowego:
soboty 14:00-17:00 oraz 18:00-21:00
niedziele 10:00-13:00 oraz 14:00-17:00
Zajęcia obejmują kilka przedmiotów z zakresu technik aktorskich oraz praktycznego ich wykorzystanie w improwizacjach, scenach i budowaniu roli. Szczegółowy opis przedmiotów poniżej.
Instruktorzy to nie tylko specjaliści w swoich dziedzinach, lecz także doświadczeni pedagodzy. W naszej szkole nie wystawiamy nikomu ocen, ale dajemy uczestnikom wsparcie i wiedzę.
Pod koniec każdego z dwóch semestrów organizujemy otwarty pokaz – spektakl złożony ze scen, nad którymi pracujemy podczas dedykowanych im zajęć.
Dla kogo?
Dla tych, którzy pasjonują się aktorstwem.
Dla tych, którzy chcą pracować nad sobą – swoją odwagą, kreatywnością i ekspresją.
Dla tych, którzy chcą wykorzystać techniki aktorskie w pracy zawodowej.
Dla tych, którzy chcą poznać ciekawych ludzi.
Dla dorosłych.
Inne informacje
Grupa liczy od 12 do 16 osób.
Ukończenie szkoły poświadcza dwujęzyczny certyfikat. Aby go otrzymać, nie można opuścić więcej niż 25% zajęć (liczone od chwili zapisania się na zajęcia).
Ćwiczymy w wygodnym stroju, aby mieć swobodę ruchu. Na salę warsztatową wchodzimy w zmienionym obuwiu lub w skarpetkach.
Na zajęcia należy przychodzić 15 minut przed ich planowym rozpoczęciem. Wspólnie przygotowujemy przestrzeń, a po zajęciach ją sprzątamy.
Na miejscu jest dostępna herbata i kawa.
Dołączysz razem z 4 innymi nowymi osobami do grupy początkujących osób, które mają za sobą wstępny kurs WSAD.
Check also ENGLISH VERSION of the School – WASA.
Lista przedmiotów
Przeżycie i ekspresja
Podczas zajęć skupiamy się na technikach integrujących ciało, głos i emocje, co pozwala nam lepiej rozumieć i kontrolować własne uczucia. Uczymy się różnorodnych metod ekspresji, od dramatycznych wystąpień teatralnych po subtelne formy aktorstwa psychologicznego. Zajęcia te nie tylko poprawiają umiejętności aktorskie, ale także zwiększają samoświadomość i empatię.Praca nad ciałem
Zajęcia koncentrują się na rozwijaniu świadomości ciała przez identyfikację i przełamywanie własnych ruchowych schematów. Przez pracę nad siłą, elastycznością i zwinnością, poprawiamy kontrolę nad ruchem. Dodatkowo, zdolność do świadomego kontrolowania swojego ciała przekłada się na lepsze zarządzanie stresem na scenie.Naturalna emisja głosu
Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności wokalnych, co obejmuje mówienie i śpiewanie. Uczestnicy uczą się używać swojego głosu w sposób zdrowy i efektywny, co ma ogromne znaczenie zarówno w kontekście profesjonalnym, jak i osobistym. Umiejętności te przekładają się na większą pewność siebie podczas publicznych wystąpień i na scenie.Improwizacje i gry teatralne
Te zajęcia skupiają się na rozwijaniu spontaniczności, kreatywności i umiejętności szybkiego reagowania, które są niezbędne w pracy aktora, ale również cenne w życiu codziennym i zawodowym. Przez improwizację uczestnicy uczą się lepiej współpracować w grupie, a także stają się bardziej otwarci na nowe doświadczenia.Przed kamerą
Praca przed kamerą wymaga specjalnych umiejętności, które są kluczowe w branży filmowej i telewizyjnej. Zajęcia te przygotowują uczestników do profesjonalnych występów, redukują stres związany z obecnością kamery, a także rozwijają umiejętności aktorskie w bardziej subtelnym, realistycznym stylu.Teatr formy
Na zajęciach z teatru formy studenci uczą się wykorzystywać przedmioty i przestrzeń sceniczną, tak aby rozwinąć swoją umiejętność abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia w teatrze. Pracują nad świadomą obecnością na scenie i opowiadaniu historii poprzez materię nieożywioną. Zajęcia łączą ze sobą działania fizyczne, pobudzające wyobraźnię i improwizację. Praca ta obejmuje także rozwijanie dramaturgii, w której dialog nie jest elementem dominującym, co umożliwia eksplorację nowych form narracji i ekspresji scenicznej.Sceny
Integracja umiejętności nabytych w innych przedmiotach oraz ich zastosowanie w tworzeniu pełnoprawnych dzieł teatralnych to główny cel tego przedmiotu. Zajęcia kulminują publicznym występem, co nie tylko umożliwia praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności, ale także pozwala zdobyć doświadczenie w występach na żywo, co jest nieocenione w karierze każdego aktora.Terminy zjazdów
- 15-16.02.2025
- 1-2.03.2025
- 15-16.03.2025
- 29-30.03.2025
- 12-13.04.2025
- 10-11.05.2025
- 24-25.05.2025
- 7-8.06.2025 I POKAZ
Prowadzenie
Prowadzący
-
Piotr Filonowicz
Stworzył i prowadzi warsztaty teatralne Akademii Sztuki i Kultury. Jest absolwentem Akademii Teatralnej oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, założycielem grup Linia Nocna oraz Fabryka Destrukcja. Organizuje podróże etnomuzykologiczne. Prowadzi zajęcia z otwierania głosu. Stworzył Przędzalnię głosu. Jest współtwórcą improwizacji wolnej.
Brał udział w licznych warsztatach teatralnych (m. in.: pod kierunkiem Eugenio Barby, Thomasa Richardsa). Piotr Filonowicz jest także autorem realizowanych w teatrze scenariuszy. Publikował eseje o Rilkem, Prouście, Schulzu, Wyspiańskim.
Tworzy liczne projekty artystyczne. Jest prezesem Fundacji Sztuki Współczesnej. -
Aleksandra Kowalczyk
Wokalistka, edukatorka, performerka. Studiowała kulturoznawstwo i slawistykę na Uniwersytecie Warszawskim oraz bułgarski śpiew ludowy w Akademii Muzyki, Tańca i Sztuk Pięknych w Płowdiwie. Zajmuje się głosem, percepcją dźwięku i międzykulturowością. Założyła eksperymentalną grupę improwizacji wokalnej Syreny. Współpracowała z magazynem o muzyce współczesnej „Glissando” oraz Teatrem Węgajty. Śpiewa w zespole folkowym Córy Mary. Działa w Fundacji Sztuki Współczesnej w ramach projektów wokół performansu i tradycyjnych technik wokalnych. Prowadzi warsztaty z emisji głosu i śpiewu tradycyjnego, a także spacery dźwiękowe. Koordynuje warsztaty wokalne “Przędzalnia głosu”.
-
Anna Andrzejewska
Aktorka, lalkarka, performerka. Absolwentka Wydziału Lalkarskiego PWST Filii we Wrocławiu. Stypendystka rektora PWST, Prezydenta Miasta Wrocławia oraz „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej”. Uczestniczka międzynarodowych warsztatów: m.in. „Gaudeamus Theatrum” w Hradec Kralovć czy „Arte Drammatica’ w Spoleto. W 2016 roku pojawiła się po raz pierwszy na dużym ekranie, grając główną rolę w filmie krótkometrażowym „Chryzantemy” w reż. Magdy Zambrzyckiej. W 2017 roku zadebiutowała na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu w spektaklu „Hymn do miłości” Marty Górnickiej. Współtwórczyni Układu Formalnego, niezależnej grupy teatralnej utworzonej przez absolwentów PWST Filii we Wrocławiu.
-
Ewa Małecki
Absolwentka wiedzy o kulturze w Katedrze Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Reżyseruje spektakle telewizyjne i teatralne, słuchowiska, czytania sceniczne oraz formy wizualne. Do tej pory reżyserowała między innymi w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie, Teatrze Telewizji, Teatrze Polskiego Radia, Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy, Teatrze Śląskim, Teatrze Nowym w Poznaniu. Jej debiut reżyserski w pracy z kamerą, spektakl na podstawie dramatu Moniki Siary “Widok z mojego balkonu”, był nagrodzony za reżyserię podczas TEATROTEKAFEST 2019 oraz został uhonorowany Gold Remi na WORLDFEST HOUSTON 2020, został uznany za najciekawszy debiut reżyserski sezonu w plebiscycie miesięcznika Teatr, a także znalazł się w oficjalnej selekcji Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje 2020. Laureatka SCRIPT PRO AUDIO 2020 za scenariusz słuchowiska “Myśli i uczucia dozwolone”. Interesuje ją psychologia, przede wszystkim mechanizmy obronne oraz teoria postpamięci i przepracowywania osobistych i grupowych (rodzinnych, klasowych, narodowościowych) traum. Do spektakli wprowadza elementy teatru fizycznego oraz tańca. Jej ulubiona poetyka to realizm magiczny. Zajmuje się również edukacją teatralną.
-
Angelika Mizińska
Ukończyła studia na kierunku taniec i sztuki performatywne w Szkole Sztuki i Designu na Uniwersytecie Coventry w Wielkiej Brytanii (bachelor of arts). Studiowała taniec na Uniwersytecie Illinois w USA oraz podczas wymiany studenckiej na uniwersytecie Viljandi Culture Academy w Estonii. Ukończyła studia na specjalności kultura współczesna na kierunku zarządzanie kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jest certyfikowaną edukatorką ruchu somatycznego wg podejścia Body-Mind Centering® oraz nauczycielką jogi w nurcie ashtangi.
Zajmuje się praktykami tańca, improwizacji i ruchem somatycznym. Działa wszechstronnie jako edukatorka i nauczycielka, artystka, producentka, performerka. Spełnia się w kolektywnych procesach twórczych i edukacyjnych, w ostatnich latach w ramach współpracy z Fundacją Nurt i Fundacją Mudita. Od 2022 pracuje jako producentka w Nowym Teatrze.
Nieustannie rozwija swoje zainteresowanie praktykami ruchowymi, m.in. improwizacją taneczną, improwizacją kontaktową, somatycznymi metodami pracy z ciałem i ruchem, ashtangą jogą, podejściami do pracy z dotykiem (m.in. Wuo tai, masaż tajski). W swoich poszukiwaniach artystycznych łączy zainteresowanie ekosomatyką, sztuką zaangażowaną społecznie, eksploruje fizyczność i relacyjność ciała w ruchu w eksperymentalnych formach choreograficznych, improwizacyjnych, kompozycyjnych. Jako edukatorka czerpie z metod somatycznej pracy ciałem, praktyk improwizacyjnych, release based contemporary, a także z Nonviolent communication (NVC), teorii poliwagalnej. -
Piotr Pluta
Reżyser, scenarzysta, autor adaptacji teatralnych. Absolwent Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Studiował biotechnologię, którą porzucił na rzecz filmu. Pracował w studiu castingowym. Twórca filmów krótkometrażowych fabularnych i dokumentalnych, teledysków i innych form audiowizualnych.
-
Anna Wolszczak
Reżyserka (AST Wrocław), teatrolożka (KUL Lublin) i instruktorka teatralna. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne, Rose Bruford College w Londynie oraz European Theatre Convention (ETC) w Berlinie.
W swojej twórczości skupia się na budowaniu autorskiego języka teatru wizualnego oraz materii ożywionej. W procesie twórczym lubi balansować pomiędzy działaniami fizycznymi, performansem i sztukami wizualnymi. W pracy z aktorem ważna jest dla niej relacja ciało – obiekt. Interesuje się psychologią dziecka, dlatego często w swoich spektaklach porusza tematykę dorastania i cykliczności. Podczas prowadzenia warsztatów teatralnych najbardziej porywa ją wyobraźnia uczestników, to co abstrakcyjne, dziwne, szalone i do góry nogami!