Informacje
Program
Szkoła aktorska dla dorosłych odpowiada na potrzeby osób zarówno bez doświadczenia, jak i tych, którzy z teatrem mieli już do czynienia.
WSAD składa się z 14 weekendowych zjazdów (dokładny terminarz oraz lokalizacja poniżej). Każdy zjazd obejmuje 4 bloki zajęć wg następującego schematu godzinowego:
soboty 14:00-17:00 oraz 18:00-21:00
niedziele 10:00-13:00 oraz 14:00-17:00
Zajęcia obejmują kilka przedmiotów z zakresu technik aktorskich oraz praktycznego ich wykorzystanie w improwizacjach, scenach i budowaniu roli. Szczegółowy opis przedmiotów poniżej.
Instruktorzy to nie tylko specjaliści w swoich dziedzinach, lecz także doświadczeni pedagodzy. W naszej szkole nie wystawiamy nikomu ocen, ale dajemy uczestnikom wsparcie i wiedzę.
Pod koniec każdego z dwóch semestrów organizujemy otwarty pokaz – spektakl złożony ze scen, nad którymi pracujemy podczas dedykowanych im zajęć.
Dla kogo?
Dla tych, którzy ukończyli 18 lat.
Dla tych, którzy chcą pracować nad sobą – swoją odwagą, kreatywnością i ekspresją.
Dla tych, którzy chcą wykorzystać techniki aktorskie w pracy zawodowej.
Dla tych, którzy chcą poznać ciekawych ludzi.
Dla tych, którzy pasjonują się teatrem.
Inne informacje
Grupa liczy od 12 do 16 osób.
Ukończenie szkoły poświadcza dwujęzyczny certyfikat. Aby go otrzymać, nie można opuścić więcej niż 25% zajęć (liczone od chwili zapisania się na zajęcia).
Ćwiczymy w wygodnym stroju, aby mieć swobodę ruchu. Na salę warsztatową wchodzimy w zmienionym obuwiu.
Na zajęcia należy przychodzić 15 minut przed ich planowym rozpoczęciem.
Na miejscu jest dostępna herbata i kawa.
Lista przedmiotów
Przeżycie i ekspresja
Na tych zajęciach skupiamy się na technikach integrujących ciało, głos i emocje, żeby lepiej rozumieć i kontrolować własne uczucia. Uczymy się różnych form ekspresji, od dramatycznych wystąpień teatralnych po subtelne formy aktorstwa psychologicznego. To przestrzeń, w której można eksperymentować, rozwijać wrażliwość i odkrywać, jak emocje stają się narzędziem aktora. Prowadzenie: Piotr FilonowiczPraca nad ciałem
Tutaj rozwijamy świadomość ciała przez poznanie i przełamywanie własnych ruchowych schematów. Ćwiczenia rozwijają siłę, elastyczność i swobodę ruchu, co przydaje się nie tylko na scenie, ale także w codziennym życiu. Dzięki temu łatwiej radzić sobie ze stresem i być bardziej obecnym w działaniu. Prowadzenie: Angelika MizińskaNaturalna emisja głosu
Zajęcia pomagają odkryć naturalne brzmienie własnego głosu i korzystać z niego w zdrowy, swobodny sposób. Pracujemy zarówno z mówieniem, jak i ze śpiewem. Dzięki temu można nabrać pewności siebie podczas wystąpień publicznych, lepiej panować nad oddechem i czuć większą radość z używania głosu. Prowadzenie: Aleksandra Kowalczyk
Improwizacje i gry teatralne
To przestrzeń na zabawę, spontaniczność i odwagę w działaniu. Uczymy się szybkiego reagowania i kreatywnego myślenia, co przydaje się na scenie, ale i w codziennym życiu. Improwizacja otwiera, wzmacnia współpracę w grupie i pokazuje, że ryzyko na scenie często prowadzi do nowych odkryć. Prowadzenie: Arkadiusz Ziętek
Castingi
Nowy przedmiot u nas. To zajęcia stworzone z myślą o tych, którzy stresują się przed kamerą i w sytuacjach castingowych. Uczestnicy uczą się, jak przygotować się do przesłuchań i jak zrobić dobre pierwsze wrażenie. Pracujemy nad pewnością siebie, świadomością obecności w kamerze i radzeniem sobie z tremą. Prowadzenie: Krzysztof ZarzyckiPrzed kamerą
Praca przed kamerą wymaga specjalnych umiejętności, które są kluczowe w branży filmowej i telewizyjnej. Zajęcia te przygotowują uczestników do profesjonalnych występów, redukują stres związany z obecnością kamery, a także rozwijają umiejętności aktorskie w bardziej subtelnym, realistycznym stylu. Prowadzenie: Piotr PlutaTeatr formy
Tutaj odkrywamy, jak opowiadać historie nie tylko słowami, ale także ruchem, przestrzenią i przedmiotami. Zajęcia rozwijają wyobraźnię i otwierają na abstrakcyjne formy ekspresji, w których to ciało i materia stają się głównymi narratorami. To pole do eksperymentów, gdzie można inaczej spojrzeć na teatr i swoje aktorstwo. Prowadzenie: Anna Wolszczak
Sceny
To moment, w którym wszystko zaczyna się łączyć – wykorzystujemy zdobytą wiedzę i umiejętności, aby tworzyć pełne sceny teatralne. Praca nad scenami kończy się publicznym pokazem, który daje szansę na prawdziwe spotkanie z widzem i doświadczenie aktorstwa w pełnym wymiarze. Prowadzenie (w pierwszym semestrze): Jolanta Denejko
Terminy zjazdów
- 4-5.10.2025
- 18-19.10.2025 [możesz jeszcze dołączyć od 3 zjazdu]
- 8-9.11.2025
- 22-23.11.2025
- 6-7.12.2025
- 10-11.01.2026
- 17-18.01.2026 i pokaz
- 7-8.02.2026
- 28.02-1.03.2026
- 14-15.03.2026
- 28-29.03.2026
- 18-19.04.2026
- 9-10.05.2026
- 23-24.05.2026 i pokaz
Prowadzenie
Prowadzący
 Piotr Filonowicz Piotr Filonowicz- Stworzył i prowadzi warsztaty teatralne Akademii Sztuki i Kultury. Jest absolwentem Akademii Teatralnej oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, założycielem grup Linia Nocna oraz Fabryka Destrukcja. Organizuje podróże etnomuzykologiczne. Prowadzi zajęcia z otwierania głosu. Stworzył Przędzalnię głosu. Jest współtwórcą improwizacji wolnej. 
 Brał udział w licznych warsztatach teatralnych (m. in.: pod kierunkiem Eugenio Barby, Thomasa Richardsa). Piotr Filonowicz jest także autorem realizowanych w teatrze scenariuszy. Publikował eseje o Rilkem, Prouście, Schulzu, Wyspiańskim.
 Tworzy liczne projekty artystyczne. Jest prezesem Fundacji Sztuki Współczesnej.
 Aleksandra Kowalczyk Aleksandra Kowalczyk- Wokalistka, edukatorka, performerka. Studiowała kulturoznawstwo i slawistykę na Uniwersytecie Warszawskim oraz bułgarski śpiew ludowy w Akademii Muzyki, Tańca i Sztuk Pięknych w Płowdiwie. Zajmuje się głosem, percepcją dźwięku i międzykulturowością. Założyła eksperymentalną grupę improwizacji wokalnej Syreny. Współpracowała z magazynem o muzyce współczesnej „Glissando” oraz Teatrem Węgajty. Śpiewa w zespole folkowym Córy Mary. Działa w Fundacji Sztuki Współczesnej w ramach projektów wokół performansu i tradycyjnych technik wokalnych. Prowadzi warsztaty z emisji głosu i śpiewu tradycyjnego, a także spacery dźwiękowe. Koordynuje warsztaty wokalne “Przędzalnia głosu”. 
 Jolanta Denejko Jolanta Denejko- Reżyserka teatralna, dramaturg, pedagog teatru, absolwentka polonistyki i krakowskiej PWST. 
 W latach 1995-2005 jako aktorka i producentka współtworzyła teatr ,,Studium Teatralne’’, bazujący na działaniu fizycznym aktora i czerpiący z najlepszych tradycji polskiej awangardy teatralnej.
 Debiutowała jako reżyser we Wrocławiu, w 2009 r. “Franciszkiem – snem everymana” Mateusza Pakuły. Reżyserowała: “Ismenę” Anny Wojnarowskiej w Teatrze Dramatycznym Warszawie, “Niewypowiedziane” na podstawie Andrew Bovella w Teatrze Kana w Szczecinie, ponad dwadzieścia spektakli dziecięcych i młodzieżowych. Przygotowała wiele czytań performatywnych w teatrach we Wrocławiu, Krakowie, Warszawie, Szczecinie i Białymstoku.
 Ma na swoim koncie długoletnią pracę warsztatową z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, m.in. kilkukrotnie w ramach programu „Lato w teatrze”. W latach 2016-2019 współpracowała z Narodowym Instytutem Chopina, prowadząc warsztaty muzyczno-teatralne. Latem 2022 w ramach projektu NIMiT była częścią polsko-ukraińskiego zespołu, pracującego z ukraińskimi dziećmi pod kierunkiem Michała Znanieckiego. Efektem projektu była premiera we wrześniu 2023 r. “Zaporożca za Dunajem” w reż. Jolanty Denejko i Oleny Savchuk w Operze Wrocławskiej. W latach 2019-2025 w Warszawskiej Operze Kameralnej pełniła funkcję asystenta reżysera, m.in. przy spektaklach “Czarodziejski flet” W.A. Mozarta w reż. G.Castellanosa, “Castor et Pollux” J.Ph. Rameau w reż. D.C.Colonny czy “Don Giovanni” W.A. Mozarta w reż. M. Znanieckiego.
 Autorka licznych adaptacji teatralnych. W lutym 2023 roku, jako zwieńczenie stypendium MKiDN, wyreżyserowała czytanie performatywne swojego debiutanckiego dramatu “Skrzypce–śledztwo”, zainspirowanego biografią Tomasza Panufnika.
 Angelika Mizińska Angelika Mizińska- Ukończyła studia na kierunku taniec i sztuki performatywne w Szkole Sztuki i Designu na Uniwersytecie Coventry w Wielkiej Brytanii (bachelor of arts). Studiowała taniec na Uniwersytecie Illinois w USA oraz podczas wymiany studenckiej na uniwersytecie Viljandi Culture Academy w Estonii. Ukończyła studia na specjalności kultura współczesna na kierunku zarządzanie kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jest certyfikowaną edukatorką ruchu somatycznego wg podejścia Body-Mind Centering® oraz nauczycielką jogi w nurcie ashtangi. 
 Zajmuje się praktykami tańca, improwizacji i ruchem somatycznym. Działa wszechstronnie jako edukatorka i nauczycielka, artystka, producentka, performerka. Spełnia się w kolektywnych procesach twórczych i edukacyjnych, w ostatnich latach w ramach współpracy z Fundacją Nurt i Fundacją Mudita. Od 2022 pracuje jako producentka w Nowym Teatrze.
 Nieustannie rozwija swoje zainteresowanie praktykami ruchowymi, m.in. improwizacją taneczną, improwizacją kontaktową, somatycznymi metodami pracy z ciałem i ruchem, ashtangą jogą, podejściami do pracy z dotykiem (m.in. Wuo tai, masaż tajski). W swoich poszukiwaniach artystycznych łączy zainteresowanie ekosomatyką, sztuką zaangażowaną społecznie, eksploruje fizyczność i relacyjność ciała w ruchu w eksperymentalnych formach choreograficznych, improwizacyjnych, kompozycyjnych. Jako edukatorka czerpie z metod somatycznej pracy ciałem, praktyk improwizacyjnych, release based contemporary, a także z Nonviolent communication (NVC), teorii poliwagalnej.
 Anna Wolszczak Anna Wolszczak- Reżyserka (AST Wrocław), teatrolożka (KUL Lublin) i instruktorka teatralna. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne, Rose Bruford College w Londynie oraz European Theatre Convention (ETC) w Berlinie. 
 W swojej twórczości skupia się na budowaniu autorskiego języka teatru wizualnego oraz materii ożywionej. W procesie twórczym lubi balansować pomiędzy działaniami fizycznymi, performansem i sztukami wizualnymi. W pracy z aktorem ważna jest dla niej relacja ciało – obiekt. Interesuje się psychologią dziecka, dlatego często w swoich spektaklach porusza tematykę dorastania i cykliczności. Podczas prowadzenia warsztatów teatralnych najbardziej porywa ją wyobraźnia uczestników, to co abstrakcyjne, dziwne, szalone i do góry nogami!
 Piotr Pluta Piotr Pluta- Reżyser, scenarzysta, autor adaptacji teatralnych. Absolwent Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Studiował biotechnologię, którą porzucił na rzecz filmu. Pracował w studiu castingowym. Twórca filmów krótkometrażowych fabularnych i dokumentalnych, teledysków i innych form audiowizualnych. 
 Krzysztof Zarzycki Krzysztof Zarzycki- Aktor filmowy, teatralny i serialowy oraz arteterapeuta. Absolwent Aktorstwa Nowych Mediów w Warszawskiej Szkole Filmowej, obecnie na ostatnim roku studiów 
 magisterskich o module arteterapeutycznym na Akademii Pedagogiki Specjalnej w
 Warszawie.
 Swoją sceniczną przygodę rozpoczął w 2021 roku, debiutując na deskach Teatru
 Polskiego w Podziemiu, we Wrocławiu, w spektaklu: THE DOGS LEAP ON ACTAEON
 (reż. Oskar Sadowski). W tym samym roku zadebiutował również w filmie fabularnym –
 KRAJ (reż. Maciej Ślesicki oraz Veronica Andersson). Gra regularnie w spektaklach i filmach w całej Polsce.
 W swojej pracy integruje techniki arteterapeutyczne z podstawowymi metodami pracy aktorskiej, tworząc bezpieczną przestrzeń sprzyjającą twórczemu rozwojowi i samopoznaniu.
 Arkadiusz Ziętek Arkadiusz Ziętek- W latach 2003-2019 kierownik artystyczny Interkunst e.V. w Berlinie. W swoich międzynarodowych projektach łączy różne dyscypliny sceniczne, zapraszając aktorów, muzyków, tancerzy, artystów cyrkowych. Jako reżyser, aktor, scenarzysta, trener, organizator angażuje się w projekty dotyczące problemów społecznych. W pracy teatralnej i pedagogicznej kładzie duży nacisk na interaktywność i spontaniczność, korzystając z wielu metod i technik teatralnych, których uczył się od ich twórców i mistrzów: impro, teatr uciśnionych, method acting, teatr ze społecznością, techniki dramowe. W 2007 roku razem z Mike’iem Hughes’em poprowadził jeden z pierwszych w Polsce warsztatów teatru “Impro”, który był ważnym impulsem do dynamicznego rozwoju tego gatunku w kraju. Prowadzi warsztaty teatralne oraz autorskie szkolenia, wspierające umiejętności interpersonalne w zakresie: spontaniczności, kreatywności, komunikacji i wystąpień publicznych oraz budujących i integrujących grupę. 

