Informacje
Idea
Szkoła jest adresowana do wszystkich, którzy chcą rozwinąć umiejętności aktorskie, ale także do tych, którzy pragną lepiej poznać samych siebie. Celem jest zwiększenie kreatywności oraz odwagi uczestnika, praca nad swobodą wchodzenia i wychodzenia ze stanów emocjonalnych oraz nad podstawowymi narzędziami aktora, którymi są ciało i głos. Program jest skrojony na potrzeby osób zarówno bez doświadczenia, jak i tych, którzy z teatrem mieli już do czynienia.
Program
WSAD składa się z 16 weekendowych zjazdów (dokładny terminarz poniżej). Każdy zjazd obejmuje 4 bloki zajęć wg następującego schematu godzinowego:
soboty 14:00-17:00 oraz 18:00-21:00
niedziele 10:00-13:00 oraz 14:00-17:00
Zajęcia obejmują kilka przedmiotów z zakresu technik aktorskich oraz praktycznego ich wykorzystanie w improwizacjach, scenach i budowaniu roli. Szczegółowy opis przedmiotów poniżej.
Instruktorzy to nie tylko specjaliści w swoich dziedzinach, lecz także doświadczeni pedagodzy. W naszej szkole nie wystawiamy nikomu ocen, ale dajemy uczestnikom wsparcie i wiedzę.
Pod koniec każdego z dwóch semestrów organizujemy otwarty pokaz – spektakl złożony ze scen, nad którymi pracujemy podczas dedykowanych im zajęć.
Dla kogo?
Większość warsztatów aktorskich dostępnych na rynku jest zaprojektowana z myślą o osobach młodych, które rozważają zawodowe związanie się z teatrem i filmem. Natomiast nasza szkoła adresowana jest do dorosłych. Średnia wieku uczestników dotychczasowych edycji to 25-30 lat, ale w zajęciach biorą udział osoby od 18. do 60. roku życia. Wśród uczestników naszych zajęć są osoby potrzebujące większej pewności siebie zarówno w życiu osobistym, jak i w pracy, osoby realizujące aktorską pasję oraz znajdujące przyjemność i sens w pracy nad sobą.
Inne informacje
Grupa liczy od 12 do 16 osób.
Ukończenie szkoły poświadcza dwujęzyczny certyfikat. Aby go otrzymać, nie można opuścić więcej niż 25% zajęć (liczone od chwili zapisania się na zajęcia).
Ćwiczymy w wygodnym stroju, aby mieć swobodę ruchu. Na salę warsztatową wchodzimy w zmienionym obuwiu lub w skarpetkach.
Na zajęcia należy przychodzić 15 minut przed ich planowym rozpoczęciem. Wspólnie przygotowujemy przestrzeń, a po zajęciach ją sprzątamy.
Na miejscu jest dostępna herbata i kawa.
Lista przedmiotów
Przeżycie i ekspresja
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.Improwizacje
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.Naturalna emisja głosu
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.Praca z kamerą
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.Teatr formy
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.Praca nad ciałem
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.Sceny
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.Terminy zjazdów
- 23-24.09.2023
- 7-8.10.2023
- 21-22.10.2023
- 4-5.11.2023
- 25-26.11.2023
- 16-17.12.2023
- 13-14.01.2024
- 3-4.02.2024 I POKAZ
- 17-18.02.2024
- 2-3.03.2024
- 23-24.03.2024
- 13-14.04.2024
- 27-28.04.2024
- 18-19.05.2024
- 1-2.06.2024
- 15-16.06.2024 I POKAZ
Prowadzenie
Prowadzący
-
Piotr Filonowicz
Stworzył i prowadzi warsztaty teatralne Akademii Sztuki i Kultury. Jest absolwentem Akademii Teatralnej oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, założycielem grup Linia Nocna oraz Fabryka Destrukcja. Organizuje podróże etnomuzykologiczne. Prowadzi zajęcia z otwierania głosu. Stworzył Przędzalnię głosu. Jest współtwórcą improwizacji wolnej.
Brał udział w licznych warsztatach teatralnych (m. in.: pod kierunkiem Eugenio Barby, Thomasa Richardsa). Piotr Filonowicz jest także autorem realizowanych w teatrze scenariuszy. Publikował eseje o Rilkem, Prouście, Schulzu, Wyspiańskim.
Tworzy liczne projekty artystyczne. Jest prezesem Fundacji Sztuki Współczesnej. -
Aleksandra Kowalczyk
Wokalistka, edukatorka, performerka. Studiowała kulturoznawstwo i slawistykę na Uniwersytecie Warszawskim oraz bułgarski śpiew ludowy w Akademii Muzyki, Tańca i Sztuk Pięknych w Płowdiwie. Zajmuje się głosem, percepcją dźwięku i międzykulturowością. Założyła eksperymentalną grupę improwizacji wokalnej Syreny. Współpracowała z magazynem o muzyce współczesnej „Glissando” oraz Teatrem Węgajty. Śpiewa w zespole folkowym Córy Mary. Działa w Fundacji Sztuki Współczesnej w ramach projektów wokół performansu i tradycyjnych technik wokalnych. Prowadzi warsztaty z emisji głosu i śpiewu tradycyjnego, a także spacery dźwiękowe. Koordynuje warsztaty wokalne “Przędzalnia głosu”.
-
Ewa Małecki
Absolwentka wiedzy o kulturze w Katedrze Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Reżyseruje spektakle telewizyjne i teatralne, słuchowiska, czytania sceniczne oraz formy wizualne. Do tej pory reżyserowała między innymi w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie, Teatrze Telewizji, Teatrze Polskiego Radia, Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy, Teatrze Śląskim, Teatrze Nowym w Poznaniu. Jej debiut reżyserski w pracy z kamerą, spektakl na podstawie dramatu Moniki Siary “Widok z mojego balkonu”, był nagrodzony za reżyserię podczas TEATROTEKAFEST 2019 oraz został uhonorowany Gold Remi na WORLDFEST HOUSTON 2020, został uznany za najciekawszy debiut reżyserski sezonu w plebiscycie miesięcznika Teatr, a także znalazł się w oficjalnej selekcji Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje 2020. Laureatka SCRIPT PRO AUDIO 2020 za scenariusz słuchowiska “Myśli i uczucia dozwolone”. Interesuje ją psychologia, przede wszystkim mechanizmy obronne oraz teoria postpamięci i przepracowywania osobistych i grupowych (rodzinnych, klasowych, narodowościowych) traum. Do spektakli wprowadza elementy teatru fizycznego oraz tańca. Jej ulubiona poetyka to realizm magiczny. Zajmuje się również edukacją teatralną.
-
Angelika Mizińska
Ukończyła studia na kierunku taniec i sztuki performatywne w Szkole Sztuki i Designu na Uniwersytecie Coventry w Wielkiej Brytanii (bachelor of arts). Studiowała taniec na Uniwersytecie Illinois w USA oraz podczas wymiany studenckiej na uniwersytecie Viljandi Culture Academy w Estonii. Ukończyła studia na specjalności kultura współczesna na kierunku zarządzanie kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jest certyfikowaną edukatorką ruchu somatycznego wg podejścia Body-Mind Centering® oraz nauczycielką jogi w nurcie ashtangi.
Zajmuje się praktykami tańca, improwizacji i ruchem somatycznym. Działa wszechstronnie jako edukatorka i nauczycielka, artystka, producentka, performerka. Spełnia się w kolektywnych procesach twórczych i edukacyjnych, w ostatnich latach w ramach współpracy z Fundacją Nurt i Fundacją Mudita. Od 2022 pracuje jako producentka w Nowym Teatrze.
Nieustannie rozwija swoje zainteresowanie praktykami ruchowymi, m.in. improwizacją taneczną, improwizacją kontaktową, somatycznymi metodami pracy z ciałem i ruchem, ashtangą jogą, podejściami do pracy z dotykiem (m.in. Wuo tai, masaż tajski). W swoich poszukiwaniach artystycznych łączy zainteresowanie ekosomatyką, sztuką zaangażowaną społecznie, eksploruje fizyczność i relacyjność ciała w ruchu w eksperymentalnych formach choreograficznych, improwizacyjnych, kompozycyjnych. Jako edukatorka czerpie z metod somatycznej pracy ciałem, praktyk improwizacyjnych, release based contemporary, a także z Nonviolent communication (NVC), teorii poliwagalnej. -
Piotr Pluta
Reżyser, scenarzysta, autor adaptacji teatralnych. Absolwent Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Studiował biotechnologię, którą porzucił na rzecz filmu. Pracował w studiu castingowym. Twórca filmów krótkometrażowych fabularnych i dokumentalnych, teledysków i innych form audiowizualnych.
-
Anna Wolszczak
Reżyserka (AST Wrocław), teatrolożka (KUL Lublin) i instruktorka teatralna. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne, Rose Bruford College w Londynie oraz European Theatre Convention (ETC) w Berlinie.
W swojej twórczości skupia się na budowaniu autorskiego języka teatru wizualnego oraz materii ożywionej. W procesie twórczym lubi balansować pomiędzy działaniami fizycznymi, performansem i sztukami wizualnymi. W pracy z aktorem ważna jest dla niej relacja ciało – obiekt. Interesuje się psychologią dziecka, dlatego często w swoich spektaklach porusza tematykę dorastania i cykliczności. Podczas prowadzenia warsztatów teatralnych najbardziej porywa ją wyobraźnia uczestników, to co abstrakcyjne, dziwne, szalone i do góry nogami! -
Arkadiusz Ziętek
W latach 2003-2019 kierownik artystyczny Interkunst e.V. w Berlinie. W swoich międzynarodowych projektach łączy różne dyscypliny sceniczne, zapraszając aktorów, muzyków, tancerzy, artystów cyrkowych. Jako reżyser, aktor, scenarzysta, trener, organizator angażuje się w projekty dotyczące problemów społecznych. W pracy teatralnej i pedagogicznej kładzie duży nacisk na interaktywność i spontaniczność, korzystając z wielu metod i technik teatralnych, których uczył się od ich twórców i mistrzów: impro, teatr uciśnionych, method acting, teatr ze społecznością, techniki dramowe. W 2007 roku razem z Mike’iem Hughes’em poprowadził jeden z pierwszych w Polsce warsztatów teatru “Impro”, który był ważnym impulsem do dynamicznego rozwoju tego gatunku w kraju. Prowadzi warsztaty teatralne oraz autorskie szkolenia, wspierające umiejętności interpersonalne w zakresie: spontaniczności, kreatywności, komunikacji i wystąpień publicznych oraz budujących i integrujących grupę.
-
Maciej Zuchowicz
Aktor teatralny, telewizyjny, dubbingowy. Absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Współpracował m. in. z Teatrem im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu oraz warszawskimi teatrami: Dramatycznym, Druga strefa, Scena, Teatrem Ochoty, a także z Teatrem Polskiego Radia. Można go zobaczyć m.in. w serialach „Chyłka”, „Przyjaciółki” oraz usłyszeć w wersji dubbingowej filmu „Był sobie pies 2” i w popularnym serialu animowanym Netflixa „Tuca i Bertie”.
W teatrze interesuje go różnorodność, poszukiwanie autentyczności i żywy kontakt z widownią. Aktorstwo jest dla niego przede wszystkim opowiadaniem historii. Prywatnie – wieloletni miłośnik narciarstwa i windsurfingu.